søndag 1. november 2015

Relasjonsbygging på facebook



Relasjonsbygging handler om tillit mellom mennesker, Innen salg og markedsføring er relasjonsbygging en betegnelse på utvikling og vedlikehold av kunderelasjoner. Relasjonene til kunder er særlig viktig for foretak i servicenæringen, samt alle andre bedrifter som har kunder. Verden er i endring, og globalisering har gjort at den fysiske  avstanden til kundene har økt betraktelig. Et viktig verktøy for relasjonsbygging er derfor sosiale medier. 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
Her skal jeg se litt nærmere på relasjonsbygging på facebook, som er verdens største sosiale nettverk.




Facebook ble startet av Mark Zuckerberg i 2004, og formålet var i begynnelsen at elever ved Harvard lettere kunne holde kontakten med hverandre etter de var ferdige med studiene. I 2oo6 ble facebook åpnet for alle. I 2008-2009 tok det helt av, og har etterhvert blitt verdensomspennende. Jeg har selv vært på facebook siden 2007.  I 2007 var det kun enkelte venner og bekjente som hadde en facebook konto, og bedrifter hadde ikke kommet på banen på samme måten som idag. Innhold og brukervennlighet har selvfølgelig endret seg mye og ofte, men det blå designet har holdt seg hele tiden. Mange trodde facebook bare var et blaff som ville gå fort over, men det fortsetter enda og vokse og har blitt størst i verden. Blir spennende og se når det vil avta og andre medier vil ta over. Det er mange sosiale nettverk som vokser seg større og som er veldig populære. Etterhvert vil nok tiden igjen ha forandret seg så mye at facebook bli historie, slik som for mange velkjente MSN messenger nå har blitt.  





De fleste privatpersoner og mange bedrifter har idag en egen facebook-konto. Facebook gir muligheter for en mer avslappet og lettere atmosfære enn på egen nettside, noe som er svært viktig når det gjelder digital relasjonsbygging. Med facebook og andre sosiale medier får bedrifter og personer vist seg frem enkelt og raskt til veldig mange på en gang. Fra hjemmesiden eller bloggen kan det lenkes direkte til facebook, og fra facebook kan det lenkes til hjemmeside/blogg igjen. Facebook er en mye brukt deletjeneste, hvor man kan dele innlegg og nyheter fra andre medier, og i motsetning til for eksempel twitter, kan man skrive så lange tekster man vil i innleggene man poster på tidslinjen. Siden nettverket er så stort, og man gjerne har mange venner eller følgere til sin konto, vil ofte innlegg bli kommentert eller delt. Tjenesten er også mye brukt til chatt, og direktemeldinger.


At bedrifter vinner på å bruke facebook aktivt for å øke markedsføring og styrke kunderelasjoner ser vi i det daglige. Det er da sannsynligvis viktig at bruken til bedriften er gjennomtenkt, og at administratorene av kontoen er på til enhver tid, for å svare på henvendelser og overvåke innlegg og kommentarer. Hvordan bedriften imøtekommer kommentarer og henvendelser er viktig. dette vil kunne påvirke relasjonen mange har til bedriften i stor grad. Det er også viktig å kunne publisere riktig innhold, og ha kontroll over hva slags innhold som publiseres.



Har din bedrift råd til å ikke ha en facebook konto?

Siden store deler av verden idag er på facebook vil det å ha en tilstedeværelse her gi bedriften anledning til å dele og kommunisere med eksisterende og potensielle kunder i et uformelt miljø.

Tenk gjennom følgende punkter, slik at  facebook kan brukes på en hensiktsmessig og profesjonell måte for akkurat din bedrift:

  • Strategi: Hva er hensikten, hva er målet
  • Profil: Et passende design, utseende og utforming for bedriften
  • Teknisk drift: Opprette konto, daglig drift, trygging, oppfølging og vedlikehold.
  • Kampanjer: reklame, konkurranser
  • Analyser: Bruke måleverktøy til effektmåling, overvåking og rapportering.                                                                                                            
Disse punktene kan være lure å ha på plass, om bedriften enten føler de har kontroll over dette selv, eller velger å få hjelp av profesjonelle som selger hjelpetjenester innen punktene ovenfor. 

Noen hevder midlertidig at man kan oppnå like mye suksess uten å ha en klar fremdriftsplan. De mener da at høy aktivitet, engasjement, underholdning og det å få mange tilhengere slik at det skapes blest om siden, er nøkkelen til suksess. Dette avhenger nok litt av hva slags bedrift det er snakk om. Vokter man seg ikke vel kan man tråkke i salaten og få negativ oppmerksomhet. 


Her er linker til noen eksempler på store bedrifter som har facebook: 



https://www.facebook.com/gsportnorge/                     




Disse linkene er til facebook sider fra bedrifter som er aktive på facebook. 
Det kan være litt jobb å få like mange følgere og holde seg like aktive som disse.

Her er noen måter å få flere følgere på: 
  1. Sørg for at siden har mye søkbar informasjon
  2. Inviter alle kontaker til å følge siden
  3. Integrer sosiale medier på nettstedet
  4. Skap verdi for følgerne
  5. Bruk målrettet facebook-annonsering
Følgerne vil forvente relevant, underholdene og verdiskapende innhold som appellerer til dem, og de vil forvente rask tilbakemelding på kommentarer. Så det å å være på og relevant med innhold, samt å gi rask og imøtekommende personlig tilbakemeldinger, er to veldig viktige faktorer ved relasjonsbygging. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar