tirsdag 17. november 2015

Google analytics






Google analytics er en rapporteringsplattform med et målverktøy du kan knytte til en webside, blogg og/eller annet nettsted.



Du lager en bruker og knytter verktøyet til sidene du vil måle. Du får innholdsrapporter som kan gi deg overblikk og innsikt i hvor mange som besøker siden, hvordan de har besøkt siden, hvordan de bruker nettsiden din, og hva du kan gjøre for at de kommer tilbake. 

Det er litt tidkrevende, kanskje vanskelig å sette seg inn i hvordan google analytics brukes, men tar man seg tid er det forklaringer og instruskjon på hvordan det gjøres. Du kan til og med gå på kurs hos ulike aktører i hvordan analytics skal brukes på riktig måte. 

Når Id sporing er lagt inn på alle nettsidene du vil overvåke,begynner analytics og logge dine besøkende. Deretter kan du begynne å følge med på aktiviteten på sidene. 

Du kan bruke mange forskjellige måleverktøy og måle veldig mange forskjellige ting, det er mulig å tilpasse rapportene til deg og din bedrift.






Øverst på alle skjermbildene i Google Analytics finner du navigeringslinkene.
Det vises en rapportoverskrift øverst i alle rapportene i Google Analytics. Overskriften er tittelen på rapporten og de forskjellige kontrollene som gjelder for rapporten som helhet.


I rapportene vises dataene dine på én eller flere faner, slik at du har flere visninger av de samme dataene på samme sted. De fleste (men ikke alle) standardrapportene har en Utforsker-fane. Denne fanen har som oftest to deler: en diagramvisning av dataene for tidsrammen ovenfor, og en datatabell nedenfor. Noen rapporter har ytterligere faner, for eksempel en Oversikt-fane eller en Kartoverlegg-fane.






Du finner også informasjon om kontoen som er aktiv for øyeblikket. Samt diverse kontroller som lar deg endre innstillinger, svare på meldinger, og få hjelp, på alle sidene i Google Analytics.
Du kan legge inn ditt eget system, slik at du får en egen rapport på mail, f eks en gang om dagen eller en gang i uken. 



Du kan også laste ned apper med dashboard så du kan styre målingene fra appen.



Gjennom å overvåke aktiviteten på sidene, hvem som besøker dem, hvor i verden de befinner seg og hvordan de besøker siden kan du etterhvert enkelt overvåke og måle bedriften. Du kan se hva slags innlegg, kampanjer og annet som får best besøk av de rette målgruppene, og innrette nettstedene dine heretter. For igjen å få flere personer i målgruppene til å besøke sidene og øke bevisstheten og populariteten.




Google analytics kan være et meget effektivt og godt verktøy til suksessfull markedsføring og måloppnåelse. Her er noen punkter på bedriftens nettsteder som kan måles med verktøyet:

  • Hvilke funksjoner som brukes og hvordan de brukes
  • Finne ut hvilke tilbud og hvilken kommunikasjon som er interessant for brukerne.
  • se hvor brukerne befinner seg
  • identifisere hva som trenger å forandres
  • vurdere om endringene som gjøres gir resultater

Ved å måle dette kan du lytte til kundene og tilpasse markedsføring og produkt etter kundenes behov og ønsker.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar