lørdag 21. november 2015

Hvorfor målverktøy?

Tidligere har jeg skrevet litt om google analytics, og presentert noen nettinnlegg/presentasjoner om måling i sosiale medier. Men er det egenltig noen vits i å benyttte disse måleverktøyene. Kan de lønne seg, og gi noe tilbake?
Er det noen ROI i å bruke måleverktøy på bedriftens nettsider. 


ROI er en forkortelse av uttrykket: "return on ivestement", som betyr fortjeneste av investering, for eksempel i markedsføringssammenheng i sosiale medier. 


ROI = (Fortjeneste av investering – Kostnad av investering)

 / Kostnad av investering


Bedrifter bør bruke måleverktøy på sosiale medier, og måle kundene sitt bruk av tilbudet og innleggene firmaet har. De bør så kartlegge bruken og suksessen av de forskjellige markedsførings-strategiene, og innrette sine investeringer etter det som lønner seg for den enkelte bedrift. Dette kan man gjøre selv ved å bruke for eksempel google analytics, og benytte seg av svarene målingene gir. Tenke nytt, kreativt og målrettet og videreutvikle markedsstrategiene i riktig retning. Bedriftene kan også invistere i å få hjelp til å gjøre de rette målingene, av firma som tilbyr sin eksperthjelp, som for eksempel bedriften i linken under:






Det går ut på å treffe målgruppen med følelser og gjenkjennelse. Slik at mye handler om hvilken måte man går frem på i markedsføringen. Slik markedsføring kan brukes til utrolig mange forskjellige formål, på både godt og vondt. Alt handler til slutt om å treffe spikeren på hodet og bli foretrukket av målgruppen. Bli kjent for sine ideer, og ev produkter, og nå sine mål. Altså ROI.






I dagens samfunn har sosiale medier tatt over den største delen av markedsføringen, og da er det lurt av bedriftene å bruke de verktøy som finnes for å oppnå det man ønsker. Mål besøk på siden, mål popularitet, mål synlighet, mål hva som funker og ikke funker. Tilpass markedsføringen til tiden og folket, og arbeid målrettet. Invester i de rette kampanjene og nettsidene som treffer målgrupen. Klarer man dette får man sannsynligvis ROI.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar