lørdag 3. oktober 2015

Trenger bedriften en strategi for sosiale medier ?

                                    


Hva er en strategi?



Strategi handler om å se det hele, langsiktige bildet. Og på samme tid må man se alle enkeltdeler, samt de ytre og indre krefter som påvirker.
Strategi handler om å ta noen valg, og er fastsettelsen av selskapets langsiktige mål, og de tiltak og den ressursfordelingen som er nødvendig for å nå målene.



Marit Arnstad Twittrer her om regjeringen og fokuset som har vært på sammenslåing av små kommuner til større kommuner de siste årene. Små kommuner har brukt mye tid og sannsynligvis penger på å planlegge og utrede forslag til sammenslåing med andre. Da kan det jo være dumt om regjeringen ikke har noen strategi for hva som skal skje videre etter alt arbeidet kommunene har lagt i dette.




Sosial medier!



Verden er i endring, og spesielt måten bedrifter markedsfører seg selv på, samt kommuniserer med kunder og andre rundt seg. Mye av dette foregår på sosiale medier, og mye tyder på og viser at bedriften kan trå feil om de ikke har en riktig strategi for bruk av sosiale medier. Man bør tenke på at det som skrives på sosiale medier er synlig for mange. Det som formidles på sosiale medier kan spre seg mye raskere og til mange flere, enn om man slenger med leppa på butikken.






God strategi !

En god strategi kan bety mye. Bedriften ønsker kanskje en god strategi som tar hensyn til målgrupper, budskap og ønsket effekt. Som tar stilling til hvem, hva og hvordan bedriften skal forholde seg til på de forskjellige sosiale medier.
Hvis målet er å f.eks selge flere varer, må man markedsføre seg selv. På sosiale medier må man være i dialog med andre mer enn å bare annonsere og informere. Mer dialog-markedsføring, enn monolog-markedsføring. Og mer personlig markedsføring enn enn avisannonse.

Flere og flere bruker sosiale medier for å nå ut til folk med sine produkter og sin kunnskap. I det siste har det vært litt fokus på forskere og sosiale medier. At de istedenfor å bare snakke om forskningen sin på arrangementer som forsknings-dagene, burde snakke om sin forskning også i sosiale medier, men at de fleste faktisk ikke tør dette.






















Hva kjennetegner en god strategi:


Man må i en god strategi ha med punkter som:
Mål,
misjon,
måling,
ansvar og
hva er fordelen for kundene?


Markedsføringen idag går fra å skape oppmerksomhet til å skape deltagelse.
Kundene som før lyttet til bedriften, er nå deltakere, og de vil at bedriften skal lytte til dem.
Alle er i mediebransjen, både bedriften, kunden, pressen og alle andre som vil være der.

Fokuset bør være på relasjoner og samtaler, noe sosiale medier er som skapt for. Men blir dette brukt feil blir det ineffektivt og bortkastet. Som for monolog-markedsførere som har misforstått hensikten. Å lytte til kundene/målgruppen blir viktig for å oppnå godt resultat.

Her er en link til Magma sin 10 råd for å lykkes i sosiale medier:
http://www.magma.no/10-rad-for-a-lykkes-i-sosiale-medier

Til sist så synes jeg det er viktig å nevne at det er like mye lureri på sosiale medier som ellers i verden, om ikke mer. Viktig å ikke ta alt for god fisk men ha litt sunn skepsis. Man må passe på, prøve og feile litt og lære av sine feil.
Ikke la skepsisen stoppe deg eller bedriften fra å bruke sosiale medier. Men husk at en gjennomtenkt strategi kan være en god start.




4 kommentarer:

  1. Hei ett godt innlegg dette. Det er som du sier at det er mange som trår feil når det kommer til sosiale medier. Spesielt så har det vært mange eksempler i media der fremhevende politikere og andre går mot sitt eget parti og bedrift i sine private kontoer, i den tro at dette ikke kobles mot der man jobber. Ett viktig punkt å tenke på i en strategi.

    SvarSlett
  2. Ja, man er nok mye mer synlig som privatperson nå enn før, og bør tenke seg litt om angående hva som publiseres. Tusen takk for fin kommentar Stian :))

    SvarSlett
  3. Heisann. Tror du har rett i det at mange markedsførere og strateger har feil fokus når de skal satse på sosiale medier; de anser Internett som en eneste stor digital plakat, og glemmer kundefokuset, interaksjonen og muligheten til å lære av andre - og hverandre. Relasjoner og samtaler flyter mye mer naturlig digitalt, enn de gjorde før. Vi er tilgjengelige overalt og forventer dermed av bedrifter også er det. Da blir det bakstreversk å bruke gammel teori på ny teknologi. Interessant det der med forskerne som ikke tør å diskutere fagfeltene sine i sosiale medier - kanskje det har noe med at det generelt er "skummelt" å publisere noe i forskningsverdenens tidskrifter, siden alle brøler ut kritikk hvis en påstand skulle være 0,1% feil. Nå er ikke jeg noen forsker, men jeg hadde syns SoMe var skummelt med en slik erfaringsbakgrunn iaf ;)

    SvarSlett
  4. Hei Simsalamin. Ja, er enig med deg ang. utklippet om forskere. Tror det er en kombinasjon av at det er litt skummelt og publisere, gjerne for forskere som ikke er vant med sosiale medier. Derfor tror jeg også at dette vil endre seg av seg selv med tiden, ved at unge forskere som kan og tør bruke sosiale medier kommer mer på banen, og også innlemmer de eldre i hva og hvordan sosiale medier kan brukes på en god måte :-)

    SvarSlett