søndag 6. september 2015

Forventningsfaktorer til bedriftens bruk av sosiale medier






Når en bedrift bruker sosiale medier er det 5 forventnings-faktorer som er viktige å ta hensyn til for å lykkes:


  • Troverdighet : gi tillit og ha en personlig tone
  • Gjennomsiktighet : være åpne og gi innsyn
  • Åpenhet: meninger blir hørt og tatt hensyn til
  • Rask respons: behandle riktig og svare raskt på henvendelser
  • Langsiktighet: bygge tillit og troverdighet på sosiale medier


Jeg har valgt å se nærmere på bloggene til , Sparebanken Sør, som er en lokal bank på sørlandet https://www.sor.no/blogg/, og vitamineksperten, http://vitamineksperten.no/
som er en blogg om helse, ernæring og kosttilskudd av Nycopluss, som er kosttilskudd fra produsenten Nycomed.

Troverdighet: Begge bloggene er skrevet av flere forksjellige ansatte, og disse er også presentert i bloggen slik at man får ett innblikk i hvem som skriver bloggen, og firmaet får ansikt utad. Fint at man kan knytte faktiske personer til firmaet og bloggen. Banken presenterer også hvem det er som står bak hvert innlegg som legges ut, enten det er en av de ansatte eller ett gjesteinnlegg. Det er ganske tydelig at banken vil henvende seg til deg og meg med overskriften øverst på siden " ikke bare bank, en blogg for din verdifulle hverdag".

Gjennomsiktighet: Begge bloggene har mange og ofte innlegg, som er godt presentert med mye bilder og tekst. Min oppfatning er at banken er mest åpen, troverdig og gjennomsiktig, selv om begge bloggene innbyr til respekt ved å ha innlegg med bilder fra folkelige happeninger som de sponser. Banken henvender seg nok litt mer til folket, mens Vitmaineksperten gir litt mer inntrykk av å være ren reklame, og at de ikke ønsker så mange innspill fra andre på bloggen. Det er vanskelig å finne ut at noen har kommentert på innleggene på vitaminfabrikkens blogg. De bruker twitter og instagram, noe som er positivt. Her er de aktive og folkelige. Men bedriften kunne trolig vinne på å innby til at det er enkelt og ufarlig å legge igjen et synspunkt i form av en kommentar på selve bloggen.

Åpenhet: Her også synes jeg bloggen til banken gir godt inntrykk av å være åpne mot publikum. Når deltakere har lagt igjen kommentarer på innleggene ser det ut til at bedriften svarer raskt og tar hensyn til meningene til deltakerne i kommentarfeltene.
f.eks: http://preprod.sor.no/blogg/ragnhild-takle-nesland/Slik-sparer-du-penger-i-matbutikken/

Rask respons: Det er viktig at bedriften svarer raskt på spørsmål og kommentarer i sosiale medier. Sparebanken Sør har en facebookside som er mye i bruk, hvor de kan svare på henvendelser svært raskt, noe som gir en positiv effekt for bedriften. Banken sier de ønsker å være til stede der du er, og har en egen youtube kanal og en side på goggle +. Ser ut til at vitaminfabrikken ikke har en facebookside lenger, og på bloggen kan det virke som de ønsker å få en mail om det er noe man lurer på. Dette kan igjen virke litt negativt for bedriften, om de ønsker å nå ut til og være lett tilgjengelig for flest mulig.De har derimot instagram, noe det kan se ut som sparebanken sør ikke har.

Langsiktighet: Bedriftene bør tenke langsiktig og fokusere på troverdighet og tillit. De bør jo også delta på de sosiale medier hvor gruppene de ønsker å nå ut til befinner seg. De bør knytte til seg relasjoner gjennom felleskapene på sosiale medier. Både Vitamin fabrikken og Sparebanken Sør benytter seg av f.eks. twitter. De kan få en postitiv utvikling med relasjonene dette gir med følgere og jevnlige twitterinnlegg, f.eks. om forskjellige lokale arrangementer og nyheter.






3 kommentarer:

  1. Hei.

    Dette var meget interessant å lese, fin analyse! :)
    Likte veldig godt den måten du presenterte teamene på.

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fin kommentar kittil :-)

      Slett
  2. God skrevet og god fremstilling, stå på videre :)

    SvarSlett